Вести

Весић: Када је у питању транспорт, ЕУ нас третира као чланицу

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић захвалио је данас комесарки за транспорт Адини-Јоана Валеан на донацији за брзу пругу Ниш-Београд од скоро 600 милиона евра, што је највећи грант који је Србија икада добила од ЕУ.

„Без обзира што смо ми земља која је на путу прикључења ЕУ, када је у питању транспорт, ЕУ, хтела не хтела, мора да нас третира као своју чланицу јер многу европски коридори пролазе кроз Србију. Неке од земаља ЕУ, без Србије, немају везу са другим земљама ЕУ. Овај сектор је бољи од других јер ЕУ када је у питању транспорт мора да улаже. Ми у Србији имамо велике пројекте у транспорту", казао је Весић након сусрета с комесарком Валеан у Бриселу. 

Рекао је и да јој је захвалио на донацији коју ће они дати за брзу пругу Ниш-Београд, што је грант од готово 600 милиона евра и, према његовим  речима, највећи је грант који је Србија икад добила од Уније. 

"Надамо се да ће таквих грантова бити и у будуће. Вредност те пруге ће бити негде преко 2 милијарде евра, а остатак ће бити плаћен што из буџета, што из кредита Европске инвестиционе банке. Ми ћемо имати брзу пругу 2028. године, најкасније 2029. између Ниша и Будимпеште, што ће потпуно променити живот грађана Србије", рекао је Весић. 

Весић и Валеан су разговарали и о другим пројектима у којима Унија такође даје грантове, а то су друге пруге на територији Србије.

„Да би се пројекти у транспорту убрзали, предложио сам да формирамо заједнички комитет са представницима министарства за грађевинарство, транспорт и инфраструктуру као и са представницима Комисије и да онда једном месечно пролазимо кроз све проблеме који постоје на пројектима, како не би пројекти стајали зато што неко не ради свој посао, као што се то често дешава када је у питању администрација“, истакао је Весић. 

Додао је да ће његово министарство ове године предложити шест закона, а то су закон о железници, закон о интероперабилности железничког система, о безбедности железничког саобраћаја, затим конвенцију о безбедности на морима, закон и допуну закона о ваздушном саобраћају, закон о истраживању несрећа у ваздушном, друмском и водном саобраћају. 

То је, каже он,  ве што ово министарство треба да уради по плану кад је у питању укључење у ЕУ.

Весић је рекао и да је именован човек који ће водити поглавља којима се бави његово министарство, поглавља 14 и 21, а која могу врло лако да буду отворена и затворена "када се буде постигла политичка воља".

„Причали смо и о томе да ће у министарству бити отворен сектор за безбедност у саобраћају. Када погледате прогрес рипорт (извештај за напредак) Европске комисије, видите да је безбедност на путевима и на пругама примећена као један од већих проблема Србије. У Србији гине 30 одсто више људи на пругама и путевима него у ЕУ. Стога даћемо посебан акценат на безбедност“, изјавио је Весић. 

Весић је обавестио комесарку да је Србија у завршним преговорима са Албанијом и Северном Македонијом, а да се преговара и са Босном и Херцеговином о увођењу система за лакше путовање Балканом. 

Такође је информисао комесарку о закону за планирање и изградњу који ће омогућити већу електромобилност са преко 100 пуњача на ауто-путевима Србије. 

Весић је рекао и да „без обзира што је прикључење ЕУ политичка одлука, увек била и увек ће бити, ми због нас треба да ускладимо наше процес са ЕУ јер је ЕУ наш највећи спољно трговински партнер“ и додао да је Србија добила преко 3 милијарде евра грантова од ЕУ од 2001. године.

 

Извор: Танјуг